Programma en realisaties

Inleiding


In de periode 2019-2024 was onze Lijst Burgemeester – bij de verkiezingen van 2018 nog “Open & N-VA” – de leidende groep in de bestuursmeerderheid. Wij leverden de burgemeester en 4 van de 5 schepenen

De lijst van verwezenlijkingen is bijzonder groot, ondanks Covid, die ons kostbare tijd deed verliezen en extra werk bezorgde, bv. de vele maatregelen en de vaccinatiecampagne.

Onze plannen zijn echter nog niet allemaal uitgevoerd en wij willen er dus aan voortwerken. Een aantal nieuwe klemtonen die we de voorbije jaren legden, willen wij ook verankeren voor de toekomst.

Dit is beknopt het programma waar onze lijst de komende jaren voor wil gaan. Het is een voortdurende opdracht om de leef-, woon- en werkkwaliteit en de kwaliteit van het bestuur zelf in de gemeente te verbeteren. In dat opzicht zal ook het programma tijdens de legislatuur waar nodig worden bijgesteld of verfijnd, maar uiteraard binnen de hier geschetste krijtlijnen.

De eigenheid van de deelgemeenten en wijken en hun sterke punten moeten in het beleid ten volle aan bod komen. Bijzondere uitdagingen zijn het beheren van de schaarse open ruimte, de verkeersleefbaarheid en de lokale economie (toerisme, handel, dienstensector, landbouw). Onze natuur, het onroerend en roerend erfgoed zijn “de kip met de gouden eieren” voor het toerisme en de lokale economie in onze gemeente. We willen een beleid ontwikkelen dat een uniek toeristisch product aanbiedt, maar dat tegelijk oog heeft voor de behoefte van de eigen inwoners en dat jonge mensen kansen geeft.

Stijl van besturen


Onze groep is voorstander van “een open stijl van besturen”. De inwoners moeten met hun vragen en problemen rechtstreeks terecht kunnen bij de verantwoordelijke ambtenaren. Elke inwoner, van welke rang, stand of politieke gezindheid ook, moet vriendelijk en correct worden geholpen.

Als de burger informatie wil over beleidsintenties, of het gevoel heeft dat hij door de administratie onvoldoende geholpen is, dan kan hij uiteraard alsnog bij de politici terecht.

Alle gemeenteraadsleden samen, meerderheid en minderheid, moeten van gedachten kunnen wisselen over de problemen.

Voor projecten die belangrijk zijn voor een bepaalde wijk of voor delen van de bevolking, organiseert de gemeente informatie- en inspraakvergaderingen. Dat kan evengoed gaan om een project van openbare werken, mobiliteit of toerisme.

Gerealiseerd

  • Themavergaderingen over Vosseslag, Grotestraat, Duinenweg, Ringlaan Wenduine, strand, verharding, renovatie rijkswachtgebouw…
  • Uittreksel uit bevolkingsregister, strafregister, stedenbouwkundige inlichtingen, … zijn digitaal beschikbaar.
  • Er is een (digitaal) meldpunt waar iedereen terecht kan met vragen of opmerkingen.

Plannen voor de toekomst

  • Zoveel mogelijk formulieren moeten digitaal ter beschikking zijn op de website (e-government)
  • Voor elk groot project wordt de bevolking ook in de toekomst geïnformeerd en geraadpleegd
  • Wij zijn geen voorstander van (verplichte) fusies. Wij zullen wel een grondige analyse maken van mogelijke partners om niet voor voldongen feiten te worden geplaatst.

Informatie en inspraak


De bevolking moet geïnformeerd worden over de beleidskeuzes die het gemeentebestuur maakt. Die keuzes worden uitgelegd en gemotiveerd.

De communicatiemiddelen van de verschillende gemeentelijke diensten (jeugd, OCMW, sport,…) worden wat vormgeving en stijl betreft nog beter op elkaar afgestemd.

Het gemeentelijk informatieblad moet ook in de toekomst een flinke dosis beleidsinformatie bevatten.

Ook andere gemeentelijke publicaties moeten voortdurend worden geëvalueerd wat inhoud, vorm, doelgroepen en kostprijs betreft. Naar aanleiding van concrete dossiers houdt het gemeentebestuur hoorzittingen en inspraakvergaderingen (bv. bij wegeniswerken en ruimtelijke planningsinitiatieven).


De gemeentelijke adviesraden (milieu, toerisme, ruimtelijke ordening, cultuur, sport…) moeten ernstig worden genomen. Bij de samenstelling ervan wordt er extra aandacht aan besteed dat de adviesraden en bestuursorganen waar (decretaal) mogelijk bestaan uit deskundigen, afgevaardigden van de diverse maatschappelijke actoren en van alle politieke fracties in de gemeenteraad.


Om de hinder bij openbare werken te beperken, worden bewoners, handelaars en bedrijven al in een vroeg stadium geïnformeerd over en betrokken bij de planning.

Nieuwe communicatiemiddelen moeten een grotere rol spelen in de toekomst.
Eigen websites van gemeentelijke diensten (jeugd, sport…) en OCMW sluiten harmonieus aan bij de centrale gemeentelijke site.
De website moet voortdurend geactualiseerd worden, wat een permanent engagement vraagt van alle gemeentelijke diensten. Het beheer van de site moet wel centraal gebeuren.

Er werd een begin gemaakt met toepassingen m.b.t. e-government. Dat werk wordt voortgezet.

De dienstverlening bij de mensen thuis wordt waar mogelijk verbeterd.

De interne communicatie en de samenwerking tussen de diensten onderling wordt versterkt.

Gerealiseerd:

  • Gemeentelijk infoblad, website e.d. werden vernieuwd. Er zijn nu ook elektronische nieuwsbrieven, Hoplr, informatieve filmpjes van de burgemeester, enz.
  • De ontvangst van nieuwe inwoners werd in een nieuw kleedje gestopt.

Plannen voor de toekomst:

  • Er worden ook in de toekomst infovergaderingen gehouden n.a.v. geplande openbare werken of ruimtelijke plannen.
  • Het gemeentelijk infoblad, de website en de elektronische nieuwsbrief brengen correcte en zakelijke informatie.
  • Plannen en beslissingen worden systematisch beschikbaar gesteld via elektronische media.

Personeelsbeleid


Benoemingen en bevorderingen moeten gebeuren op basis van inzet en bekwaamheid.

De personeelsleden moeten hun werk in eer en geweten doen, met als enige richtlijn het algemeen belang.

Het systeem van personeelsmanagement, planning en evaluatie dient daadwerkelijk te worden toegepast. Wie goed werkt, wordt beloond.  Een negatieve evaluatie kan tot ontslag leiden.

De klantvriendelijkheid blijft steeds een verbeterpunt. De administratie moet laagdrempelig zijn en inwoners en toeristen moeten snel en vriendelijk te woord gestaan worden.

Gerealiseerd:

  • Alle belangrijke aanwervingen gebeurden via een externe jury. Iedereen die solliciteert, voor welke betrekking ook, krijgt een eerlijke kans.
  • Diensten werden waar nodig versterkt (ruimtelijke ordening, communicatie, sociale dienst,…)

Plannen voor de toekomst:

  • Aanwervingen gebeuren ook in de toekomst via een examen met een externe, deskundige jury.
  • Nieuwe aanwervingen gebeuren in de regel in contractueel verband.
  • Er wordt een evaluatiesysteem uitgerold voor het personeel.

Financieel beleid


De gemeente staat voor belangrijke financiële uitdagingen. Zo zijn er o.m. de extra taken die door de hogere overheid naar de gemeenten worden toegeschoven en de groeiende pensioenlast van het gemeentepersoneel. De schulden van de gemeente moeten ook in de toekomst beheerst worden en de schuldenberg dient verder te worden afgebouwd.

De gemeente moet een beroep blijven doen op subsidies van hogere overheden.

“Zaaien naar de zak” blijft het uitgangspunt, maar echt noodzakelijke investeringen worden niet uitgesteld.  

Voor heel wat zaken zijn de tarieven in onze gemeente bijzonder laag, vaak de laagste van de hele kust. Wij denken aan de belasting op tweede verblijven, begraafplaatsen, retributie voor stedenbouwkundige inlichtingen, enz..  Ook parkeren is nog altijd kosteloos.

Gerealiseerd:

  • De belastingen werden de voorbije jaren niet verhoogd, wel automatisch geïndexeerd.
  • Een doorlichting van de verzekeringspolissen leverde een besparing op van 125.000 euro/jaar en een betere dekking.

Plannen voor de toekomst:

  • Om belastingverhogingen te vermijden, gaat de gemeente zuiniger te werk.
  • De gemeente kan “rollende fondsen”(met bv. leningen met lage rente) aanleggen om bv. behoud van erfgoed en betaalbaar wonen te stimuleren.

Veiligheidsdiensten


Van de politie wordt verwacht dat ze zichtbaar en dienstbaar is – o.a. via wijkwerking – en dat ze ook een sociale rol speelt. De politie moet meer dan vandaag het geval is, meewerken aan de handhaving op verschillende gebieden (bv. dat van de ruimtelijke ordening (bouwmisdrijven) en het milieubeleid (sluikstorten)).

Gerealiseerd:

  • Het politiekorps werd uitgebreid
  • Het oude rijkswachtgebouw aan de Driftweg wordt na 20 jaar leegstand gerenoveerd voor de wijkagenten
  • We kregen een eigen ambulance


Plannen voor de toekomst:

  • De politie moet zichtbaarder aanwezig zijn in de wijken.
  • De verdeelsleutel tussen de Haan en Bredene voor de financiering van de politiezone, moet worden herzien.
  • Nu de brandweerhervorming is doorgevoerd, moet onze gemeente de positie van ons (vrijwilligers)korps nauwgezet bewaken.
  • We herlocaliseren de brandweerkazerne
  • We behouden onze eigen ambulance

Ruimtelijke ordening


De gemeente moet de bepalingen inzake de ruimtelijke ordening nauwgezet naleven. Het typische karakter van de verschillende kernen, vaak kleinschalig, moet behouden blijven. Er moet duidelijk bepaald worden welke gebouwen op welke plaats kunnen en niet kunnen. We moeten zuinig omspringen met de open ruimte en met de schaarse bouwgronden die nog beschikbaar zijn.

Extra aandacht moet worden besteed aan de parkeerproblematiek. Bewonerskaarten en betalend parkeren kunnen op termijn in sommige zones een noodzaak worden. Er is behoefte aan een paar grootschalige publieke parkeerplaatsen. Er wordt gezocht naar een werkbaar systeem om bouwovertredingen te voorkomen en te bestraffen (‘handhaving’).

Waar er stukken privé-eigendom zijn opgenomen in de openbare weg of het voetpad, zal in het kader van bouwvergunningen systematisch de (kosteloze) overdracht van die stukken aan de gemeente worden gevraagd.

Grote delen van onze gemeente worden gekenmerkt door lage bebouwing. In het centrum van De Haan- de concessie – is dat zelfs een kenmerk waardoor onze gemeente buiten de grenzen een grote herkenbaarheid geniet. Het kan niet de bedoeling zijn om meer dan vroeger hoogbouw toe te laten, ook al druist dat in tegen de roep om verdichting.
Wel kunnen zones worden aangeduid waar enerzijds bestaande grote villa’s en anderzijds grote kavels opgedeeld kunnen worden.  We geven ook aan in welke zones hoger bouwen wel en niet kan. Omdat het belangrijk is dat er draagvlak is bij de omwonenden, worden die geraadpleegd.

Gerealiseerd:

  • We bewaakten onze beleidslijnen en stapten waar nodig naar de rechter
  • Inbreiding werd waar mogelijk toegestaan: nieuwe verkaveling Grotestraat, Vosseslag
  • We remden hoogbouw af (bv. Hoek Duinenweg-Wenduinesteenweg, Ringlaan Wenduine,…)

Plannen voor de toekomst:

  • Beslissingen in bouwdossiers moeten objectief en correct genomen worden.
  • Er moet worden nagegaan op welke plaatsen verdichting mogelijk is (opsplitsen van grote kavels en/of woningen, hoger bouwen, enz.)

Bouwkundig erfgoed


De gemeente springt zorgzaam om met het onroerend erfgoed, en stimuleert privé-eigenaars om te renoveren. Er wordt gezocht naar een werkbare manier om om te gaan met de lijst van waardevolle gebouwen die door het Vlaamse Gewest werd opgesteld. Vele van die waardevolle, maar niet beschermde, gebouwen worden immers gesloopt voor nieuwbouwprojecten.

De gemeente zal waar mogelijk voor de eigen projecten werken met herbestemming van waardevolle gebouwen i.p.v. met nieuwbouw. Voor het beschermd dorpsgezicht De Concessie is er een nieuw beheersplan. Zo kwamen er nieuwe mogelijkheden om de eigenaars financieel te ondersteunen bij het in stand houden van hun waardevolle gebouwen.

Gerealiseerd:

  • Er kwam een nieuw beheersplan/herwaarderingsplan voor de Concessie
  • Het BPA Concessie werd herbevestigd
  • Er is een ‘Erfgoedpluim’ voor geslaagde restauraties
  • Dak & gevel van het gemeentehuis werden gerestaureerd
  • We verwierven het archief van architect Leon Ide
  • De wieken van de Hubertmolen werden gerestaureerd
  • Het dossier voor de renovatie van tramstationnetje De Haan is klaar

Plannen voor de toekomst:

  • De gemeente kan zelf waardevolle panden verwerven en een nieuwe functie geven
  • Historische documentatie moet beheerd en bewaard worden, en via website toegankelijk zijn
  • Het oud gemeentehuis van Wenduine moet gerestaureerd worden

Wonen


Zoals andere kustgemeenten telt De Haan niet alleen een groot aantal tweede verblijven, maar is er ook een belangrijke inwijking vanuit het binnenland, met name pensioenmigratie van mensen die permanent aan de kust komen wonen na hun actieve loopbaan.

De gemeente De Haan wordt geconfronteerd met hoge grond- en woningprijzen, waardoor de eigen jonge mensen nog moeilijk een huis kunnen kopen of bouwen in eigen gemeente. De gemeente moet waar mogelijk corrigerend en sturend optreden. Bijvoorbeeld via voorschriften in Ruimtelijke Uitvoeringsplannen. De ruimtelijke ordening alleen biedt hier onvoldoende mogelijkheden toe. Daarom moet een beroep worden gedaan op andere instrumenten (premies, belastingen, voorkooprecht enz.)

Een sociale mix moet de leefbaarheid van buurten verhogen. De doelstelling wat sociale woningen betreft, wordt zo goed als gehaald. Betaalbare kavels en woningen moeten nu de klemtoon krijgen.

Een actief huisvestingsbeleid moet ook het wooncomfort en de veiligheid van de woningen verhogen. Leegstand en verkrotting worden tegengegaan.

Gerealiseerd:

  • Er kwam een nieuw premiesysteem voor wonen en energie
  • Er kwamen premies voor groendaken

Plannen voor de toekomst:

  • Instrumenten uit het verleden moeten ook in de toekomst worden gehanteerd en verfijnd: een verplicht percentage sociale woningen indien nodig en mogelijk; volumes tot max 550m3 of kavelgrootte van max 500 m2. Reactiveren van woonzones die door BPA’s of verkavelingen een andere bestemming kregen. Opleggen van domiciliëringsplicht.
  • Er werden extra sociale woningen gebouwd aan de Ringlaan Zuid en de wijk Lindenhof
  • Verfijnen van premies, zoals tijdelijke vrijstelling van het gemeentelijk aandeel onroerende voorheffing.
  • Proefproject opstarten met recht van opstal, bv. in de zone Kattereke

Cultuur


Cultuurparticipatie voor een zo breed mogelijk publiek, is een permanente zorg.

Het verenigingsleven in de gemeente moet blijvend ondersteund worden.
De verenigingen spelen immers een grote rol om mensen samen te brengen, maar hebben het niet makkelijk. Een gevarieerd cultureel aanbod moet voorhanden zijn. De gemeente biedt een eigen cultureel programma aan, waarbij erop wordt toegezien dat er “voor elk wat wils” is en dat de drempel laag blijft.

De culturele initiatieven van de verenigingen moeten sterker ondersteund worden.

De naschoolse academie voor muziek, woord en kunst sluit aan bij de academie van Blankenberge.

Er is bijzondere aandacht voor de plaatselijke kunstenaars. De tarieven van de (tentoonstellings)zalen van de gemeente en van het materieel dat wordt uitgeleend, houden daar rekening mee.

Het is belangrijk dat er meer kunst in het straatbeeld verschijnt.

De bibliotheek van De Haan doet extra inspanningen om een breed publiek te bereiken en een eigen programmering uit te bouwen (lezingen, debatten…). De faciliteiten om de klant van thuis uit online te laten werken met de bibliotheek, moeten worden uitgebouwd.

Schoolgebouwen en –lokalen kunnen buiten de schooluren gebruikt worden door bv. verenigingen. Ook kerkgebouwen kunnen vaker gebruikt worden voor tentoonstellingen, concerten, enz.

De criteria om verenigingen te subsidiëren, worden geëvalueerd. Er moet volledige openheid zijn m.b.t. verdeelsleutels en voorwaarden.

Gerealiseerd:

  • Tickets boeken en zalen huren kunnen voortaan online
  • Er kwam extra kunst in het straatbeeld: Beaufort (Benjamin en…), Linde Ergo, Henk Korthuis, Merho,…
  • Vuurtoren Guillaume Bijl aan de Vosseslag

Plannen voor de toekomst:

  • het subsidiesysteem voor de culturele verenigingen wordt verfijnd.

Sociaal beleid


Gelijke kansen bieden aan de inwoners blijft een belangrijk fundament van het sociale beleid van de gemeente. Speciale aandacht gaat naar zichtbare en verborgen (kans)armoede. Permanent overleg tussen de partners in de welzijnssector is een noodzaak.

Het drugsprobleem verdient in onze gemeente bijzondere aandacht.

Het aantal zorgbehoevenden neemt toe, vooral de groep van senioren. Ter wille van het sociale weefsel is het uitermate belangrijk dat ook jongeren in onze gemeente blijven wonen en er zich komen vestigen. Een woonpremie of  vrijstelling van opcentiemen op onroerende voorheffing kan nuttige stimulansen bieden.

De gemeente draagt ertoe bij dat voor specifieke bevolkingsgroepen (bv. bejaarden, hulpbehoevenden, gehandicapten…) aangepaste huisvestingsmogelijkheden worden aangeboden.

Noodopvang via het ter beschikking houden van crisiswoningen of via samenwerking met andere organisaties, is belangrijk.

Met specifieke initiatieven wil de gemeente de oudere bewoners de kans bieden zo lang mogelijk actief te blijven en zelfstandig te wonen.

De premie voor bejaarden die inwonen bij de kinderen, blijft behouden. Onderzocht wordt of er een premie kan komen voor winkels die aan huis leveren. Een alternatief hiervoor is de oprichting van een boodschappendienst.

Een van de knelpunten, o.m. bij de tewerkstelling van kansengroepen, blijkt kinderopvang te zijn. Er moet ook in de toekomst extra capaciteit (in de privésector en bij de overheid) worden gecreëerd. Als er te weinig onthaalmoeders zijn, kan de oprichting van een gemeentelijke crèche overwogen worden.

We herlocaliseren De Mallemolen naar het centrum van De Haan en we streven naar een afdeling van die buitenschoolse kinderopvang in Wenduine.

Wat ontwikkelingssamenwerking betreft, wordt structurele hulp verleend via een jaarlijkse dotatie aan een overkoepelende ontwikkelingsorganisatie. Daarnaast worden ook specifieke projecten, bij voorrang van eigen inwoners, ondersteund.

Gerealiseerd:

  • Gemeenteschool ’t Klavertje werd overgedragen naar het gemeenschapsonderwijs
  • De scholen worden financieel ondersteund om ‘lege brooddozen’ te vermijden
  • Schoolomgevingen worden veiliger (bv. Einsteinlaan, Grotestraat)

Plannen voor de toekomst:

  • Herlocaliseren van de buitenschoolse opvang van De Mallemolen en oprichten van een afdeling in Wenduine

Leefmilieu


In het belang van de generaties na ons moeten we ervoor zorgen dat de impact van onze activiteiten op de leefomgeving zo klein mogelijk blijft. Een beleid van duurzame ontwikkeling, met milieusparend gedrag, is noodzakelijk. De gemeente moet hier een voorbeeldfunctie vervullen.

De verlichting en de verwarming van de openbare gebouwen en ruimten worden verder vergroend (o.m. Led-verlichting, warmtepompen,…). Selectieve afvalinzameling en afvalvoorkoming worden verder gestimuleerd. De Best Beschikbare Technieken worden toegepast. De gemeente blijft investeren in isolatie en hernieuwbare energie (bv. zonnepanelen, warmtepompen, …).

Riolen moeten blijvend onderhouden worden en nieuwe gescheiden stelsels van afvalwater en regenwater zijn onvermijdelijk. Grachten en beken worden slechts in uitzonderlijke gevallen gedempt. Sluikstorten en sluiklozen moeten strenger worden bestraft. Het hondenpoepprobleem moet strenger worden aangepakt.

De inwoners worden aangemoedigd, o.a. via premies, om milieusparende maatregelen te nemen (bv. plaatsen van hemelwaterput, opwekken van alternatieve energie, isoleren…). De premies moeten wel voortdurend worden geëvalueerd in het licht van de premies die de hogere overheden ter beschikking stellen (bv. Warmtepompen) en van de fiscale stimuli.

Bij de inrichting of herinrichting van woongebieden wordt aandacht besteed aan de integratie van kwalitatieve groene ruimten.

Volgens het principe “de vervuiler betaalt” wordt de kostprijs van de afvalverwerking doorgerekend aan de inwoners. De gemeente blijft een rol spelen bij de inzameling en de verwerking van gevaarlijke stoffen, zoals asbest.

Naast natuurgebieden hebben ook losse kleine landschapselementen een belangrijke waarde. Het aanleggen en onderhouden van bomenrijen, hagen, houtwallen, beken, poelen… wordt aangemoedigd. Een en ander is ook voor het toerisme van groot belang.

De gemeente moet beleggen in duurzame fondsen (‘divestmentbeweging’), bv niet meer investeren in fossiele brandstoffen.

De gemeente stelt in bepaalde wijken grond ter beschikking voor volkstuintjes.

De gemeente kan het wagenpark vergroenen (bv. elektrische voertuigen). Misschien kan het ook met minder voertuigen (momenteel heeft de gemeente er 50 op fossiele brandstof). Autodelen met gemeente-auto’s lijkt niet echt nuttig: slechts een drietal auto’s komen daar momenteel voor in aanmerking.

Een aantal zaken zijn zeer milieubelastend, maar worden door de bevolking als gezellig ervaren. We denken aan de verlichting van openbare gebouwen, aan de kerstverlichting, enz. ijspistes verslinden veel energie. Kerstboomverbrandingen brengen zeer veel fijn stof in de lucht. Vuurwerk is een marteling voor wilde dieren, maar ook voor huis- en landbouwdieren. Er moet voortdurend naar gestreefd worden de negatieve effecten hiervan op het milieu zo klein mogelijk te houden.

Dat openbare vuilnisbakken worden volgepropt met huishoudelijk afval, blijft een probleem. Ondergrondse vuilnisbakken of afvalstraten lijken wel te werken. Die worden dan ook uitgebreid.

Gerealiseerd:

  • 50% van de openbare verlichting is omgezet naar LED
  • Het aantal zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen werd verdubbeld
  • We plantten duizenden nieuwe bomen aan
  • De Vlaamse overheid kocht extra terreinen aan om natuur en bos te maken
  • De Vlaamse overheid kocht het militair domein aan aan de Zwarte Kiezel
  • De gemeente kocht terreinen aan om te bebossen (bv. Klemskerke, Wenduine)
  • Er kwam een groene long op de hoek van de Groenestraat en de Grotestraat
  • We maakten volkstuintjes in Wenduine en Lindenhof
  • Ontharding (bv. Kerkhof De Haan, Kennedyplein,…)

Plannen voor de toekomst:

  • Voor honden- en paardenpoep en voor sigarettenpeuken moeten er echte sancties komen.
  • Duurzaam bouwen wordt aangemoedigd. Dat kan enerzijds door premies (bv. isolatie, zonnepanelen, zonneboilers, groendaken, hemelwaterputten…) anderzijds door bepaalde maatregelen op te leggen.
  • De subsidiesystemen voor duurzame energie worden voortdurend geactualiseerd
  • Openbare verlichting moet 100% LED zijn tegen 2028

Mobiliteit, verkeer en veiligheid


Op het vlak van mobiliteit en verkeer moet de gemeente proberen ervoor te zorgen dat de verkeersdruk in de woonkernen verlicht wordt, waarbij extra aandacht gaat naar de zwakke weggebruiker.

Hoewel op dat vlak vooruitgang is geboekt, moeten in onze gemeente nog op tal van plaatsen extra fietspaden worden aangelegd.

Er moet werk worden gemaakt van verkeersveiligheid en van leefbare dorpskernen (b.v. extra maatregelen tegen verkeersdruk in Klemskerke).

Op het vlak van veiligheid ligt de nadruk op een preventieve aanpak, zowel bij het aanleggen of verbeteren van infrastructuur als bij het optreden van veiligheidsdiensten.

De bevolking krijgt inspraak bij de aanleg van bv wegenis. Niet nadat alles klaar is, maar in een vroege fase, bij de opmaak.

Gerealiseerd:

  • Stationsstraat en Kerkstraat werden ‘fietsstraat’
  • Aantal straten werden eenrichting (Schoolstraat, Markt…)
  • Goed uitgeruste fietspaden op Vosseslag, Grotestraat
  • Het fietspad naar Nieuwmunster kwam er na 20 jaar getouwtrek
  • Nieuwe parking Park Lange en Manitoba
  • Extra laadpalen voor elektrische auto’s
  • Openbare fietspompen
  • Taxichecks ingevoerd

Plannen voor de toekomst:

  • Een aantal wegen, voetpaden en riolen moet heraangelegd worden.
  • Er kunnen (ondergrondse) parkeerplaatsen komen met een behoorlijke capaciteit.
  • De ondertunneling van de Koninklijke Baan ter hoogte van het tramstation, wordt onderzocht. Voor- en nadelen worden goed afgewogen.
  • Aangezien het openbaar vervoer in onze gemeente herschikt is, wordt het nieuwe systeem geregeld geëvalueerd.
  • Aanbrengen geleidelijnen voor mensen met gezichtsbeperking

Openbare werken


De gemeente pakt vernieuwing van rioleringen en bestrating planmatig aan.
De Nieuwe Steenweg en Harendijke worden prioriteiten.

Fiets- en voetpaden, rustbanken en extra groen krijgen aandacht. Er wordt in het bijzonder gelet op de gebruiksvriendelijkheid voor senioren, kinderen en gehandicapten.

Gerealiseerd:

  • Vosseslag en zijstraten werden heraangelegd
  • Grotestraat werd heraangelegd
  • Kloosterstraat werd heraangelegd
  • Ringlaan Wenduine werd vlot getrokken
  • Een inventaris werd opgesteld van wegen die bij voorrang heraangelegd moeten worden.

Plannen voor de toekomst:
– Toekomstige werken gebeuren op basis van de inventaris (bv. Bredeweg, Vijfwegestraat, Harendijke,…)

Toerisme en economie


Alle deelgemeenten en wijken hebben hun eigenheid. Op de ene plaats is de landbouw het belangrijkst, op de andere plaats het toerisme of de handel en de dienstensector. Het beleid moet daar rekening mee houden.
 
Toerisme is de belangrijkste motor van de lokale economie en de werkgelegenheid. Toerisme heeft rust en natuur nodig, gekoppeld aan goede voorzieningen inzake comfortabel verblijf en evenementen. De Haan wil een gedifferentieerd aanbod aan toeristische verblijfsmogelijkheden behouden. Daartoe werden o.m. een verordening en ruimtelijke uitvoeringsplannen goedgekeurd die de ongebreidelde omvorming van campings naar parken met “witte vissershuisjes” aan banden leggen, een aanbod van staanplaatsen voor caravans en tenten op de campings veilig stellen, alsook ruimte maken voor een nieuw hotel.

De concessie moet verder opgewaardeerd worden tot hét toeristische visitekaartje van onze gemeente.

De toeristische evenementen die door of i.s.m. het gemeentebestuur worden georganiseerd, krijgen waar nodig een inhoudelijke opwaardering. Dat inhoudelijke, met inbreng van de eigen medewerkers, is en blijft belangrijk. Het is weliswaar de makkelijkste weg om aan evenementenbureaus grote bedragen te betalen om iets te organiseren, maar niet steeds de beste en duurzaamste weg. De initiatieven die vanuit onze bevolking zelf komen en eigen creatieve voorstellen vanuit de gemeentelijke diensten, moeten de voorkeur krijgen.

De landbouw speelt een grote rol, met name wat ruimtegebruik betreft. Vooral jonge landbouwers zoeken naar verbreding. Het komt erop aan landbouw en toerisme beter op elkaar in te laten werken. Dat is steeds een spel van geven en nemen. Het dossier van de trage wegen is hier een concreet voorbeeld van. Waar de landbouw hinder ondervindt van natuurontwikkeling, moeten passende vergoedingen worden afgesproken. Eveneens in het kader van het toerisme, is het creëren van natuur van groot belang. Ook hier moet gestreefd worden naar synergie i.p.v. conflict met de landbouw.

Kleinschalige handelszaken en ambachtslieden bepalen mee het beeld van de lokale economie. De Haan moet zich profileren als een bedrijfsvriendelijke gemeente. Ze wil het economische gebeuren ondersteunen waar mogelijk. Kleinschalige dorpswinkels en –cafés in de dorpskernen en wijken moeten worden aangemoedigd.

De gemeente De Haan krijgt van de hogere overheden niet de mogelijkheid om nieuwe bedrijvenzones te creëren. Wel wordt voor de bestaande bedrijvenzone in Wenduine een plan ontwikkeld om de achterliggende percelen te ruilen met percelen aan de straatzijde. Het nu nog dichtbouwen van de overblijvende strook achteraan, is niet wenselijk. Een centraal beheer van de beschikbare terreinen is essentieel om de gronden ook op langere termijn voor te behouden aan de eigen bedrijven.

De dienstensector biedt vooral in de zorg heel wat arbeidsplaatsen. Op die manier is de zorgsector niet alleen belangrijk om aan sociale behoeften van de bevolking tegemoet te komen, maar schept ze ook banen. Belangrijke instellingen zijn bv. het Zeepreventorium, Nest, Zilverduin, Zeelinde en Duneroze.

Het verder professionaliseren van stranduitbatingen en het strandgebeuren er rond, is noodzakelijk.

Via de ruimtelijke ordening en via systemen van aanmoediging, worden handelszaken zoveel mogelijk behouden.

Verkeersarme of –vrije straten en pleinen – eventueel enkel tijdens het seizoen- kunnen extra mogelijkheden bieden voor de handelszaken.

Gerealiseerd:

  • Herinrichting strand
  • Extra openbare WC’s (Kerkhof Wenduine, Harendijke, Zwarte Kiezel Vlissegem)
  • Afvalwaterleiding op het strand
  • Nieuwe watersparende stranddouches
  • Heraanleg strandtoegang Vosseslag en vernieuwing sanitair blok
  • Herinrichting toerismekantoren De Haan en Wenduine
  • Afbakening kernwinkelgebieden
  • Premie voor nieuwe handelszaken
  • Bedrijfsverzamelgebouw in Wenduine
  • Nieuw hotel hoek Ringlaan-Brugsesteenweg Wenduine

Plannen voor de toekomst:

  • Via de ruimtelijke ordening en via systemen van aanmoediging, moeten handelszaken behouden blijven. Bijzondere aandacht gaat naar die zones waar handelszaken thuis horen, zoals de Stationsstraat in de Haan en de Kerkstraat in Wenduine
  • Via de ruimtelijke ordening wordt een verscheidenheid in het aanbod voor toeristisch verblijf behouden (kampeerterreinen, hotels…). De hotels komen bij voorrang in de toeristische kernen.
  • Een netwerk van trage wegen moet opgewaardeerd worden als toeristisch-recreatieve troef
  • Voor strand en dijk wordt een masterplan uitgewerkt dat de toeristische beleving naar een kwaliteitsniveau brengt dat hoger ligt dan dat van de andere kustgemeenten
  • Bekende figuren die een band hebben met de gemeente, worden ingezet als ‘toeristisch ambassadeur’
  • De plannen van de Vlaamse overheid m.b.t. Kustvisie worden nauwgezet opgevolgd

Sport


Het sportbeleid richt zich op de eerste plaats op de recreatieve sportbeoefening van de eigen inwoners. De sportverenigingen worden hiervoor ook in de toekomst ondersteund.

Jongerensport krijgt daarbij een bijzondere klemtoon. Ook de sportbeoefenaar die zich niet bij een club wenst aan te sluiten, moet voldoende kansen krijgen.

Gerealiseerd:

  • Nieuwe concessie voetbal De Haan en Wenduine
  • Nieuwe concessie tennis De Haan
  • Padel in Wenduine en De Haan


Plannen voor de toekomst:

  • Subsidies voor sportverenigingen moeten bij voorrang ingezet worden ten behoeve van spelers van de eigen gemeente
  • We onderzoeken de mogelijkheid om een voetbalplein in kunstgras aan te leggen.

Jongeren en onderwijs


Het “jeugdhuis” krijgt ook in de toekomst alle kansen.

De jeugddienst besteedt meer aandacht aan jongeren met problemen (jeugdwelzijnswerk).

De kinderopvang en de speelpleinwerking worden ook de komende jaren uitgebouwd.
Het periodiek overleg – bv. twee keer per jaar – tussen de gemeente – de diverse diensten – en de schooldirecties, wordt structureel voortgezet. Er wordt verder geïnvesteerd in de aanleg en vernieuwing van speelpleintjes.

Om het voor jonge gezinnen mogelijk te maken in de gemeente te blijven wonen, moeten betaalbare kavels ter beschikking zijn. De komende legislatuur moet meer worden ingezet op problemen waar de individuele jongeren mee geconfronteerd worden (drugs, armoede…)

Gerealiseerd:

  • Sanitair scouts vernieuwd
  • De Broedkasse kreeg een nieuw onderkomen
  • Er worden opnieuw theoretische rijlessen aangeboden

Plannen voor de toekomst:

  • De jeugdwelzijnswerker moet op het terrein, onder de jongeren, werken.
  • De jeugdverenigingen worden ondersteund en samenwerking wordt beloond.
  • De huisvesting voor de jeugdbewegingen wordt in goede staat gehouden
  • De gemeente biedt meer accommodatie aan voor jongerenactiviteiten (fuif, quiz…)
  • Een afdeling van De Mallemolen (kinderopvang) in Wenduine kan nuttig zijn.